Formula Offroad är en slags bilracing med specialbyggda fyrhjulsdrivna bilar, där den ensamma föraren, ska ta sig fram genom grusgropar fyllda med sand och med olika lutning.
Det är inte en sport som kommer från USA även om man kan tro det. Sporten började på Island i slutet på 1970-talet, när deras räddningskår behövde få in pengar så anordnade man uppvisningar i spektakulär och extrem offroadkörning. Det blev så populärt att många deltagare utifrån ville vara med och tävlingarna utvecklades därifrån.
Sverige tog lite tid på sig att få upp ögonen för detta och haka på, det var först 1990 som Svenska Bilsportsförbundet bjöd in isländska förare som tävlade ett par gånger som uppvisning. Men sedan tog det minsann fart, redan året därpå hade det byggts ett flertal svenska bilar och man lyckades även hålla den första svenska tävlingen samma år.
Nu finns det en cup kallad Nordic Formula Offroad Cup som har deltävlingar över hela Norden. Man håller normalt sett 8 deltävlingar varje år, säsongen börjar i april och avslutas i september. Publiksnittet för varje tävling brukar vara omkring 1500 personer.
Man kör i två klasser som heter Modified och Unlimited. I den första klassen måste bilarna ha en kaross från ett specialtillverkat fordon, däcken ska vara så kallade paddeldäck och man får använda lustgas i motorerna. I den andra klassen är det mesta fritt, däcken ska dock vara skovelhjul, som ser ut lite som formel 1 däck med stora skovlar.
Förra året vann Martin Michaelsen och i år när tävlingen går av stapeln i Bålsta den 2 och 3 maj så spekuleras det vilt om vem som kan vinna 2014. Rolf Kaiser och Roar Johansen är starka favoriter, men det finns många starka kandidater. Vill man se oddsen för de olika kandidaterna så kan man hålla koll på Tippat.se Lite närmare tävlingsdatum så kommer du att finna odds på vem som är favorit till att vinna årets tävling.
Förarna har ofta olika resultat beroende på vilken utmaning de deltar i. Utmaningarna är olika för olika tävlingsmoment, det finns enkla offroadtävlingar där förarna tränar sig lite för de stora tävlingarna.
I de stora tävlingarna är det ibland uthållighet som testas, i andra tävlingar gäller det att ta sig förbi svåra hinder och vara strategisk när det gäller bästa val av väg för att komma snabbast fram och återigen andra tävlingar där man så felfritt som möjligt ska köra upp för branta backar. Det finns också tävlingar med bilar i olika storlekar, som i Monster Race, där man gör upp två och två i ett dragrace på rak bana med hinder.